maandag 20 oktober 2014

Thee en tekst - 2

Wat men leert van het leren van tentamens. (of, wat ik leer van het leren van tentamens)


  1. Tentamens leren is hard werk, en je hebt er heel veel energie voor nodig. 
  2. Dit is nou een van de dingen die ik het beste 's ochtends vroeg doe, maar wel als de zon achter de wolken hangt, anders is het licht zo fel dat ik mijn laptopscherm niet kan lezen (jep, fwp.)
  3. Zoute dropjes, zoethoutdropjes, eucalyptus/mentholsnoepjes en thee zijn onmisbaar. 
  4. Hoe ik mezelf moet motiveren: Waarom doe ik dit? Gewoon, omdat ik dit nou eenmaal doe. Ik werk niet, ik doe niet zoveel voor de samenleving, dus ik studeer. En werk hard. En als ik vanavond na braaf 10 uur studeren nog een kwartiertje wil lezen in een zelf uitgekozen boek, dan mag dat. 
  5. Waarom dat werkt? Geen flauw idee, ik studeer geschiedenis, niet psychologie. Wie het weet mag het zeggen. 
  6. Dit werkt overigens niet als ik hoofdpijn krijg. Of als ik me rusteloos voel. Ik heb vanochtend gezwommen, en dat had moeten helpen, maar ik werd er eigenlijk alleen maar gespannen en rusteloos van. Of zijn dat nou die zenuwen voor dat tentamen?
  7. Ik heb moeite met het ophalen van woorden/namen/termen die beginnen met dezelfde letter. Ik weet wat het betekent/wat de persoon bedacht heeft, en met welke letter het begint. Hegel en Herder haal ik nog regelmatig door elkaar. Gisteren zocht ik naar het woord 'nostalgie'.. ik kwam er uiteindelijk, via nepotisme, narcisme, en nog iets. Nou heeft het er in dit verband wel wat mee te maken, maar je snapt het, soms moet ik even zoeken. 
  8. Rijpe komkommers zijn niet zo lekker. 
  9. Na zoveel studeren kom ik tot de conclusie dat het wellicht makkelijker was geweest als ik wél psychologie had gestudeerd: het komt erop neer dat je probeert uit te vogelen waarom dingen gegaan zijn zoals ze zijn gegaan. En dat houdt in dat je uitzoekt waarom mensen dingen doen.
  10. Als je ooit een bijvak wilt doen dat veel te maken heeft met cultuur, gevoel, hegemonie en oppositie: ga Midden en Oost Europese Studies doen. dit specifieke vak heet MOES II: Beeld en Zelfbeeld. Alleen al van de 7 hoorcolleges heb ik allemachtig veel geleerd over de manier waarop wij(mensheid) omgaat met haar verleden, haar cultuur, haar trauma's
  11. Daarover heb ik dan ook morgenochtend (vanaf hier moet ik spokenvroeg mijn bed uit) een tentamen. Ik heb er zin in!
  12. Nope, dat was geen sarcasme. Ik heb daadwerkelijk zin in dit tentamen, ik vind de stof leuk en zodra het klaar is mogen de zenuwen weer weggaan. Of zich focussen op het volgende tentamen, zoals ik ga doen. Nouja.

Ik ben trouwens iets verder gekomen in How should a person be? Daarover later meer, want het is een geweldig boek en dat mag wel in een aparte blogpost.

Letters en liefs,
Hannah

Ps. Ik heb vandaag schandalig weinig thee gedronken, maar het was rooibos met kamille en rooibos met munt. Nu zit ik aan de weerstandmix (met echinea en gember) met kamille.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten